Doorgaan naar hoofdcontent

WereldHavenDagen 2016 - deel 1

Als het even kan bezoeken wij ieder jaar een keer de Rotterdamse haven. Met veel plezier heb ik jarenlang de havenkaarten van dit prachtige gebied mogen maken. Toen heb ik ontdekt hoe geweldig groots en dynamisch dit stukje Nederland is. En iedere keer weer als we in de Rotterdamse haven zijn ben ik onder de indruk van de mega grote schepen, de giga containerkranen en al die ander extreem grote brokken technisch vernuft. Dat klinkt misschien wat overdreven. Maar het is nu eenmaal een feit dat alles in de Rotterdamse haven erg groot is. En dat maakt indruk!



En eens per jaar is er een bijzonder leuk evenement: de WereldHavenDagen. Drie dagen lang staat het nautische leven centraal in deze stad. Bedrijven en hulpdiensten geven demonstraties van hun kunnen, bedrijven zetten hun deuren open voor het publiek en gewone burgers kunnen een kijkje nemen op schepen van de koopvaardij of de Koninklijke Marine. En daar omheen is er van alles te doen, zien en te beleven dat te maken heeft met het werken in haven.


In mijn tijd bij het Havenbedrijf Rotterdam werkte ik als vrijwilliger mee: als verstrekker van informatie op de kade, als gids tijdens een bus- of vaartocht of als medewerker in de stand van het bedrijf zelf. Een mooie tijd, waarin ik regelmatig achter de schermen van het havengebeuren een kijkje kon nemen. Dat is al even voorbij, maar de wondere wereld van de haven blijft trekken. Dus toen bleek dat de agenda op zaterdag 3 september 2016 ruimte vertoonde (nou ja, helaas moest de vrouw des huizes aan de arbeid), was de keus snel gemaakt. Die ochtend reden wij in alle vroegte naar Rotterdam, zodat wij voor de opening van de dag al arriveerden in de evenementenzone. Na een plas en een kop koffie bij gingen wij het terrein verkennen.


Na een korte wandeling langs statige herenhuizen bereikten wij het water. En daar lag één van de publiekstrekkers al op ons te wachten: de Aeolus van het Nederlandse bedrijf Van Oord. Eigenlijk een groot drijvend platform met daarop aan de ene kant het stuurhuis en aan de andere kant een enorme kraan. Daarmee bouwen de medewerkers van Van Oord windmolenparken op zee. En dan is het wel handig dat het schip een stabiel platform biedt, aangezien zo'n windturbine nogal zwaar is en wel rechtop moet komen te staan. Vandaar dat het schip beschikt over vier poten van 85 meter hoog, waarmee het zichzelf horizontaal boven het water kan verheffen.


Voordeel van heel vroeg komen is dat er dan nog geen rij staat, dus we konden direct de Aeolus op. Wel werd op een nette wijze gepolst of we geen hoogtevrees hadden of hartkwalen... Hadden we niet (nog steeds niet gelukkig) en dat was maar goed ook, want tsjonge zeg: dat schip is hoog! En als je dan naar het topje van de kraan en de poten kijkt.. Brr... Dan krijg ik toch wel even de kriebels. Maar het levert ook enorm mooie uitzichten op!



Het volgende schip dat wij wilden bekijken was de Zeeleeuw. Dit is één van de duikboten van de Koninklijke Marine en dat leek ons wel een bezoekje waard. We hadden er zelfs zoveel zin in dat we de opmerking 'vanaf hier 2 uur wachtrij' op de koop toe namen. Dat was gelukkig maar anderhalf uur. En in die tijd genoten we van een grote diversiteit aan langsvarende patrouilleschepen van Politie en Havenbedrijf, een heleboel speed- en andere bootjes en natuurlijk de vele rondvaartboten die bezoekers de mooie plekjes van de haven laten zien. Maar het leukst was wellicht toch de over onze hoofden denderende helikopter. Prachtig om te zien hoe zo'n groot ding zo ztil kan hangen boven het water! En het water dat daardoor onze kant op stoof, dat namen we met plezier op de koop toe.


Het bezoek aan de duikboot kan ik niet met foto's omlijsten, aangezien fotograferen door de Marine niet werd toegestaan. Neem van mij aan dat het op een onderzeeër wat krapper is dan op een 'normaal' schip en dat het enorm leuk is als een matroos van de technische dienst vol enthousiasme over zijn boot vertelt. Petje af voor de mannen die in zo'n compact stukje vernuftige techniek zulk waardevol werk doen voor vrede en veiligheid!



Na de Zeeleeuw bezochten we even de modelboten en daarna was het tijd voor een andere ervaring. Met de watertaxi gingen we naar de overkant. Uiteraard naar de SS Rotterdam. Dat schip wilde ik al heel lang van dichtbij zien (het arriveerde in Rotterdam nadat ik er was vertrokken) én het betekende een net wat langer vaartochtje. Maar dat is relatief, want die Maastaxi's gaan zo razendsnel, we waren er nog veel eerder dan ons lief was. Dát was een belevenis. De kids wilden het liefst direct terug naar de overkant en dan nóg een keer. Maar ja, pa wist dat er nog veel meer leuks te doen en te zien was, dus dat ging niet door. En om te voorkomen dat dit verhaal te lang wordt, ga ik daar een volgende keer over berichten.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Schapenlamp

Bij het Kerstfeest komt nog wel eens een stal of een kudde schapen om de hoek kijken. Daarom hebben we onlangs met de Kinderclub lampen gemaakt die op een schaap leken. Ik heb eerst in Inkscape de schapenkoppen getekend, door een bestaand plaatje na te tekenen, de lijnen vloeiender te maken en vervolgens te zorgen voor twee schapenkoppen op één A4. De schapenkoppen heb ik geprint op stevig papier met een licht tintje. Om tijd te besparen hebben we thuis alle schapenkoppen uitgeknipt. Vervolgens heb ik met de Cuttlebug (electronische stans) van tante in witte A4 vellen gaten gemaakt in de vorm van sterretjes - het gaat tenslotte om een Kerst-schaap. Op de clubavond hebben de kinderen het witte vel omgebogen tot een cilindervorm en die met nietjes vastgezet. Daarop is de schapenkop geplakt of geniet, waarna de schapen zijn versierd. Tot slot zijn er koordjes aan de lamp vastgemaakt, waaraan ín de lamp zelf een LED-lichtje is bevestigd. En zo ontstond er een kudde van deze schapenlam

Ontspannen

Sommige uitjes zijn zo ontspannend, dat het even duurt voordat ik er een bericht over schrijf op mijn blog. Zoals het bezoek vorige maand aan Sanadome in Nijmegen. In een prachtige omgeving, verscholen tussen de bomen is dit een prachtig kuuroord. Het hotel beschikt over heerlijke bedden en in het restaurant is het eten van zeer goede kwaliteit en erg smaakvol. Maar ja, daarvoor kun je ook elders terecht. Wat Sanadome zo bijzonder maakt is natuurlijk de wellness beleving. Diverse behandelingen, waar je van houdt of niet. Maar bovenal een aantal verschillende baden: met en zonder bubbels, heerlijke geuren en lekker warm. Of zo vol zout dat je er ontspannen in kunt drijven... Minstens eens per jaar hier verblijven biedt ontspanning door te zwemmen, rond te hangen in heerlijke baden, relaxed te genieten van een latte of een maaltijd en rustig een boek te lezen (of even de ogen te sluiten) met de tenen in het water. Tsja, wat zou je dan nog meer willen?! Ook ons laatste bezoek was zeer a

Duikboot

In het vorige bericht schreef ik dat we afgelopen zondagmiddag aan het bouwen waren geweest met Lego. De kids leefden zich heerlijk uit op zolder. Ook pa kreeg een verzoek: "Wil je een duikboot bouwen?" Dat wilde ik wel, dus ben ik met de donkergrijze blokjes aan de slag gegaan. Want daar hebben we de meeste - voor dit doel - geschikte vormen blokjes van. Want ja, een echte duikboot is een aaneenschakeling van ronde vormen. Nu is dát met Lego wat lastig, maar het was niet mijn bedoeling een geheel vierkant resultaat af te leveren. Dus ben ik wat gaan experimenteren met ronde, schuine, platte en rechte blokjes. En het resultaat Azië je op de foto hieronder. Uiteraard moet je de twee rode, platte legostenen even wegdenken. Maar zonder die hulpstukken valt het model nogal snel om. En dat is niet zo handig bij het maken van foto's... Op deze foto zie je het schip zoals het onder water vaart. De bemanning is naar binnen gekropen, alle luiken zijn dicht en de periscoop st