Doorgaan naar hoofdcontent

't Mooiste museum van Nederland?!

Vorig jaar bezochten we het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. We vergaapten ons aan een uitgebreide collectie militaire voorwerpen in een prachtige omgeving. En er was zoveel te zien, dat we besloten er deze voorjaarsvakantie nog een bezoek te brengen. Onderweg bracht Defensie ons al helemaal in de stemming door met twee pantserwagens een stuk dezelfde kant op te rijden...

Aangekomen bij het museum waren we weer onder de indruk. Wat een ongelooflijk groot en bijzonder gebouw! En wat hebben ze de omgeving rond dat gebouw mooi ingericht. Vanaf de parkeerplaats naar het museum lopen is al een genot. En bij de ingang aangekomen is het voor iedereen duidelijk dat we bij een militair museum zijn aangekomen: waar anders wordt de ingang bewaakt door een heuse tank?!

Tsja, bij aankomst werden we opgewacht door verkopers van een loterij. Dank is blijkbaar normaal geworden, dat zulke gasten je staan op te wachten bij een museum of dierenpark. Ik wordt nietgoed van die mensen, maar blijkbaar is het voor de financiën van musea nodig dat die loten verkopers daar de ingang bewaken. Gelukkig kwamen we er ongeschonden langs. En zo kwamen we in de hal met rechts toiletten en garderobe, voor ons de kassa en daarachter de ingang én de museumwinkel.

Over het museum is ontzettend veel te vertellen. Over de collectie oude wapens en uniformen en over de vele voertuigen die er te bekijken zijn. Maar dat zie je zelf aan de foto's bij deze blog. Wat wij deze keer ontdekten waren de exposities op de eerste verdieping die de geschiedenis van onze krijgsmacht op verschillende manieren in beeld brengen. Daardoor waren we de vorige keer zomaar aan voorbij gegaan. En juist daar was veel interessants te zien. Zoals de toespraak van generaal van Uhm, waarin hij kort maar krachtig duidelijk maakt waarom wapens (helaas maar waar) soms nodig zijn om de democratie te beschermen.
https://youtu.be/gHX5lAslnTc

Nogmaals, er is meer dan genoeg te zien en te beleven in het Nationaal Militair Museum. Een deel is statisch, zoals tanks, pantserwagens, fiets, hondenkar en de vele vliegtuigen - om zo even een paar voorbeelden te noemen. Maar er is ook heel veel te doen. Simulatoren in de ontdekkingsruimte, digitale ondersteuning bij diverse exposoities... er is echt volop beleving voor jong en oud!

En als je dan na bijna een dag rondlopen binnen bent uitgekeken, dan is er buiten ook nog volop vertier. Voor de groten - die een aantal prachtige vliegtuigen van heel dichtbij kunnen bekijken. Maar ook voor de kleinen: voor hen is er een heuse stormbaan en een speelvliegtuig.

En dan heb ik nog niets gezegd over de tijdelijke expositie over Ghengis Kahn, één van de machtigste krijgers uit de geschiedenis van de mensheid. Wellicht kom ik daar een keer op terug in een volgend bericht op dit blog. Want dit museum is het niet alleen waard om er regelmatig terug te komen... Het verdient meer dan één bericht op mijn blog!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dinoland weer open!

Op 1 april opende Dinoland in Zwolle voor het tweede seizoen haar deuren. Dus gingen wij voor de tweede keer naar dit pretpark. De ingang is gelijk gebleven, de lockers zijn onhandig. En dan, vlak na binnenkomst, is de verandering het grootst: het buitengedeelte van het park heeft een eigen toegang gekregen. In Jurrassic Park achtige stijl betraden we een dinobasis. Erg mooi gedaan en zo'n directe toegang is een enorme verbetering. Het staat wel wat in contrast met de rest van het park, dat een stuk natuurlijker is aangelegd. Wellicht een idee om met een bord of hek aan te geven dat bezoekers zich buiten de compound gaan begeven en na het passeren van het bord vogelvrij zijn... Het park zelf is door allemaal kleine aanpassingen nóg leuker geworden. Na ons vorige bezoek hebben we ook een Duits park bezocht en de dino's in Amersfoort bekeken. Wat gaaf dat het park in Zwolle overzichtelijker is opgezet. Zoveel minder bomen, meer zand.. 't maakt de sfeer in Dinoland een stu

Mammoet trekker

Al sinds mijn jeugd ben ik onder de indruk van zwaar transport. Met plezier leende ik boeken van Truckstar vol foto's van volgeladen diepladers die worden getrokken door sterke, stoere vrachtwagens. Trots dat ik was dat op heel veel foto's materieel te zien was van het Nederlandse bedrijf Mammoet. Daar moest ik aan denken toen in de nieuwe catalogus van Lego zo'n zwaar transport trekker was opgenomen. Toen dacht ik bij mezelf: "Die kan ik wel maken in de kleuren van Mammoet." Dus ben ik vanmiddag aan de slag gegaan. Via internet zocht ik de bouwinstructies van de Lego vrachtwagen en wat beelden van vrachtwagens van Mammoet. Vervolgens pakte ik onze Lego erbij, en was ik een paar uur zoet. Het resultaat is niet slecht voor een eerste keer, al zeg ik het zelf. Het is een trekker geworden inclusief een dieplader met meesturende wielen. Toen ik vond dat ik bijna klaar was, ontdekte ik op de foto's dat bij de echte vrachtwagens van Mammoet de bovenzijde van he

Fort Pannerden

Vlak bij Nijmegen, waar de Waal en het Pannerdens Kanaal elkaar gedag zeggen, ligt een oud fort midden in de natuur. Fort Pannerden, onderdeel van de Hollandse Waterlinie. En een belangrijk onderdeel, want één van de opdrachten aan de soldaten van dit fort was: bewaakt de watertoevoer naar de Waterlinie. En dat water vormt de basis van de verdediging. De tweede opdracht was om zwaar militair transport vanuit Duitsland tijdig te signaleren en te stoppen. Dat signaleren was in die tijd niet zo moeilijk, want een schip was het enige middel voor zwaar transport en het uitzicht over de rivier is vanuit het fort fenomenaal! Dat kun je zelf checken, want dit fort is te bezoeken. En in tegenstelling tot veel andere forten is het niet omgebouwd tot conferentie oord, speelhal of restaurant, maar is het een museum geworden met uitgebreide uitleg over de oorsprong van het fort, haar omgeving en de rol van het water in de geschiedenis van het fort en van ons land. Je kunt tijdens het bezoek aan het